تفاوت موتور دیزلی خودروها با موتور دیزلی دیزل ژنراتورها

تفاوت موتور دیزلی خودروها با موتور دیزلی دیزل ژنراتورها

آیا موتور دیزلی در خودروها با موتور دیزلی مخصوص دیزل ژنراتورها تفاوت‌هایی دارند؟ در ادامه، سعی داریم توضیحات کاملی درباره هر دو نوع موتور و تفاوت‌های آن‌ها ارائه دهیم:

موتورهای دیزلی که در خودروها استفاده می‌شود، به عنوان یک موتور احتراق داخلی عمل می‌کند. این نوع موتورها، از پدیده احتراق خودگرم استفاده می‌کند، به این معنی که به جای استفاده سیستم جرقه زنی شمع‌ها برای ایجاد احتراق، احتراق به وسیله فشار بالا در داخل سیلندرها تولید می‌شود. این موتورها از سوخت دیزل برای تولید انرژی استفاده می‌کنند و توان محرکه لازم برای حرکت خودرو را تأمین می‌کنند.

سیستم احتراقی موتورهای دیزلی که به صورت تراکمی است
سیستم احتراقی موتورهای دیزلی که به صورت تراکمی است
دو نمونه موتور دیزلی تیپ خودرویی و دیزل ژنراتوری برند VOLVO
دو نمونه موتور دیزلی تیپ خودرویی و دیزل ژنراتوری برند VOLVO

اگرچه موتورهای دیزلی مورد استفاده در دیزل ژنراتورها نیز مانند موتورهای دیزلی خودروها، یک موتور احتراق داخلی است، اما این موتورها باهم تفاوت‌های اساسی دارند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. طراحی و ساختار:

موتور دیزلی خودروها و دیزل ژنراتورها از نظر ساختاری و طراحی ممکن است تفاوت داشته باشند. به طور کلی، موتورهای دیزلی خودروها از اندازه و وزن کوچکتری برخوردار هستند و برای عملکرد بهینه در شرایط عملیاتی خودرو طراحی شده‌اند. از طرفی، موتورهای دیزلی دیزل ژنراتورها معمولاً بزرگتر و سنگین‌تر هستند و برای تولید برق در مدت طولانی و در ظروف استاتیک بهینه شده‌اند.

ساختار یک موتور دیزلی و بخش های مختلف آن
ساختار یک موتور دیزلی و بخش های مختلف آن

2. دور موتور:

موتورهای دیزلی خودروها معمولاً دارای برای دور موتور بالا و به صورت متغیرطراحی شده‌اند. این موتورها به گیربکس متصل شده و با تغییر ضریب دنده ها، دور موتور خودروهای دیزلی که معمولاً بین 2000 تا 5000 دور در دقیقه است تغییر می کند. دور بالای موتورهای خودروهای دیزلی به آن‌ها قدرت و عملکرد بیشتری می‌دهد و برای شتاب دادن به این خودروها، به صورت متغیرطراحی شده‌اند.

موتور دیزلی و اتصال آن به گیربکس
موتور دیزلی و اتصال آن به گیربکس

در مقابل، موتورهای دیزلی، دیزل ژنراتورها معمولاً دارای دور موتور پایین‌تر و با نوسان در بازه کمتری (تقریباً ثابت) هستند. این بدان معنی است که موتورهای دیزلی دیزل ژنراتورها، با سرعت کمتری نسبت به موتورهای دیزلی خودرویی، چرخش می‌کنند. دور موتورهای دیزل ژنراتورها معمولاً بین 1500 تا 1800 دور در دقیقه است چراکه قرار است به ژنراتورها کوپل شوند و در دور نسبتاً ثابت حرکت کنند تا فرکانس تولید شده در ژنراتورها ثابت بماند. این دور کمتر برای تولید برق با فرکانس 50 هرتز یا 60 هرتز ،بسته به استانداردهای محلی که برای برق شهری استفاده می‌شود، مناسب است که دائما توسط برد کنترل ژنراتور رصد می شود.

موتور دیزلی کوپله شده به ژنراتور به همراه تابلوی کنترل
موتور دیزلی کوپله شده به ژنراتور به همراه تابلوی کنترل

3. توان و کارایی:

موتورهای دیزلی خودروها به عنوان موتورهای حرکتی که توان محدودی دارند طراحی شده‌اند. در مقابل، موتورهای دیزلی دیزل ژنراتورها معمولاً توان بیشتری دارند و برای تأمین برق بارهای بزرگتر (تا چند مگاوات) هم استفاده می‌شوند.

نمونه ای از یک دیزل ژنراتور ساخت شرکت کاترپیلار آمریکا با توان خروجی 3500KVA
نمونه ای از یک دیزل ژنراتور ساخت شرکت کاترپیلار آمریکا با توان خروجی 3500KVA

4. نیاز به سرویس و نگهداری:

هر دو نوع موتور دیزلی نیاز به سرویس و نگهداری منظم دارند، اما موتورهای دیزلی دیزل ژنراتورها معمولاً به دلیل استفاده‌ی آن‌ها به صورت اضطرای و جهت پشتیبانی، نیاز کمتری به سرویس و نگهداری دارند. این نکته برای دیزل ژنراتورهای دائم کار دقیقاً به صورت عکس است و سرویس و نگهداری آن‌ها بیشتر از موتورهای دیزلی خودروهاست.

تعمیر و نگهداری موتورهای دیزلی
تعمیر و نگهداری موتورهای دیزلی

نتیجه‌گیری:

به طور کلی، عملکرد و کاربردهای موتورهای دیزلی در خودروها و دیزل ژنراتورها با یکدیگر متفاوت است و نمی توان از این موتورها به جای یکدیگر استفاده کرد و در صورت استفاده، استهلاک موتورها بسیار بیشتر خواهد شد.

5 نظر در “تفاوت موتور دیزلی خودروها با موتور دیزلی دیزل ژنراتورها

    بنده موتور پیکان رو دیدم که با ژنراتور ها سوار میکنند و ازش برق میگیرند. البته یکم نوسان فرکانسی دیدم روی برد ژنراتور به دلیل تغییر دور موتور. در هر صورت به نظرم کار اصولی نیست اگرچه قیمت موتور پیکان نسبتا معقول هست و لوازمش پیدا میشود.

    با سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون
    مجموعه شما نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور هم انجام میده؟
    اگر پاسخ مثبت هست برای شهرهای دیگه هم نیرو دارید بفرستید برای نصب یا فقط استانی فعالیت دارید؟

      با سلام خدمت شما دوست گرامی
      بله جهت نصب و راه اندازی انواع دیزل ژنراتورها در توان های مختلف در سراسر کشور نیرو داریم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 09375202870 – 08138316578 تماس حاصل فرمایید

    با سلام خدمت شما
    بنده سوالی از شما حضرات گرام داشتم
    موتوری داریم پرکنز 4 سیلندر. سالیان دراز کارکرده و مشکلی نداشته. موتور با ژنراتوری وصل شده که وقتی روشن میشه برق به تابلو وارد نمیشه. از تهران برای بازدید اومدن و گفتن ژنراتور برق شهر بهش رسیده و سوخته و ما قبول نکردیم. آیا این امکان هست که برق شهر به ژنراتور وصل شود. با تشکر

      با سلام خدمت شما دوست گرامی
      بله اگر اینترلاک های تابلوی چنج اوور رعایت نشده باشه هنگامی که تیغه های کنتاکتور ژنراتور به هر دلیل چسبانده شده باشه، با وصل برق شبکه، ولتاژ 380 فاز به فاز شبکه بر روی فازهای موتور که سیم پیچ هستند میوفته و موجب سوختن ژنراتور میشه. با باز کردن ژنراتور و مشاهده سیم پیچی های سوخته می توان به راحتی این موضوع را تشخیص داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *